MARKA Z PROBLEMAMI. JAK JĄ POKAZAĆ?

MARKA Z PROBLEMAMI. JAK JĄ POKAZAĆ?

Stoczyłem dwie ciężkie bitwy w obronie dwóch marek.

 

Pierwszą była szybka kolej w Polsce – projekt stworzenia Kolei Dużych Prędkości, na miarę francuskiego TGV lub niemieckiego ICE. Moja agencja przygotowała wtedy specjalny portal, obywatelski projekt ustawy, wiele tekstów, ale… Czegoś w tym brakowało! Zrobiliśmy sondaż wśród podróżnych i samych kolejarzy, i okazało się, że ludzie niewiele wiedzą o europejskich kolejach dużych prędkości. TGV to symbol tempa jazdy
i nowoczesności, ale jak wygląda w środku, jak się tym jedzie? Nie mówię już o kolejach włoskich czy hiszpańskich… Nawet pracownicy PKP nie wiedzieli…

Szybko zrodził się więc pomysł pokazania tych kolei. W kilkuosobowej ekipie pojechaliśmy w trasę, pokonując ponad 12 tysięcy kilometrów najszybszymi pociągami Europy. Wszystko – uwaga! – w jeden tydzień! Dasz wiarę, że przejechaliśmy całą Europę i łączny czas opóźnień nie przekroczył 20 minut?!!! Żeby było weselej – tyle miał opóźnienia ostatni pociąg, wiozący nas z Berlina do Warszawy. Polski pociąg.

Pokazaliśmy w serii filmów dziś dostępnych tu oraz na moim profilu na YouTube główne koleje europejskie i ich szybkie pociągi. Serwis internetowy  natychmiast zyskał na wyrazie i liczbie użytkowników, a filmy oglądane są chętnie do dzisiaj…

Drugi raz sięgnąłem po to samo narzędzie, gdy w PKP SA pojawił się wielki problem z wdrożeniem tzw. opłaty dworcowej. To już dzisiaj standard w kolejach europejskich – przewoźnicy płacą za utrzymanie dworców, bo dworce obsługują ich pasażerów. Do tych opłat dokładają się budżety państw, regionów, miast i gmin; to wszystko sprawia, że dworce mają pieniądze na pokrycie kosztów eksploatacji.

Arcytrudny problem i gigantyczna liczba przeciwników. Od lobbystów w rodzaju Adriana Furgalskiego po polityków z PiS, od zarządów spółek kolejowych po związkowców. Wszyscy w strachu: co się stanie, gdy do ceny biletu trzeba będzie dołożyć 20-30 groszy na utrzymanie dworca…? To, że wkrótce pasażerowie dołożyli po złotówce-pięć złotych w ramach normalnych podwyżek cen biletów, nikogo nie zastanawiało.

Trzeba więc było odrobinę potrząsnąć kolejowym grajdołkiem. I znów: postanowiliśmy pokazać JAK ROBIĄ TO INNI? Wyjść z okowów polskiej niemożności, pokazać, że można inaczej, że w Europie dworce są czyste nie bez przyczyny…

Czy to się udało? Niestety, nie. Opór był zbyt duży. I trwa do dziś. Minęły dwa lata od powstania tych filmów,
a polskie dworce kolejowe ciągle nie mają źródeł finansowania,
z których można by pokryć koszty ich utrzymania. Tylko jeden świeżuteńki i przepiękny dworzec w Tarnowie przynosi z tego powodu 600 tysięcy złotych straty rocznie… Ile trzeba czekać, by znów popadł w ruinę? Rok, dwa pięć?

W obu seriach filmów – prezentacje kolejowych zwyczajów i standardów z Europy. Warto je porównać, by wiedzieć, dlaczego im żyje się lepiej… 

 
Zobacz wideo!
ALTAVELOCITA
Zobacz wideo!
AVE
Zobacz wideo!
TGV
Zobacz wideo!
Eurostar
Zobacz wideo!
Thalys
Zobacz wideo!
ICE
Zobacz wideo!
Cz. 1 - Jak robimy to w Polsce?
Zobacz wideo!
Cz. 2 - Europa i jej DWORCE - jak robią to Austriacy?
Zobacz wideo!
Cz. 3 - Europa i jej dworce - jak robią to Czesi?
Zobacz wideo!
Cz. 4 - Europa i jej DWORCE - jak robią to Niemcy?
Zobacz wideo!
Cz. 5 - Europa i jej dworce - jak robią to Szwajcarzy?
Zobacz wideo!
Cz. 6 - Europa i jej dworce - jak robią to Francuzi?
Zobacz wideo!
Cz. 7 - Europa i jej dworce - jak robią to Łotysze?
Zobacz wideo!
Cz. 8 - Europa i jej dworce - jak robią to Litwini?